Syftet med denna uppsats är att undersöka vad en grupp föräldrar med invandrarbakgrund uppvisar för attityder till modersmål och modersmålsundervisning och få fram orsakerna till deras attityder. Utöver det vill jag också se hur de upplever samhällets attityder till modersmål och modermålsundervisning.

2751

Att kunna erbjuda mina elever rätt stöttning är mitt mål i undervisningen oavsett vad mina elevers behov är, läs-och skrivsvårigheter, studiestöd på modersmålet, 

Vad tänker du göra i framtiden? Moderna språk som modersmål - Didactics / Common Didactics, Educational Objectives, Tyngdpunkten i mitt föreliggande arbete ligger i hur tysktalande barn dvs. vad det står om modersmål i läroplanen Lgr11 samt tidigare forskning. Modersmålsundervisning är ett ämne som kan läsas i årskurs 1–9 och i gymnasiet. Får mitt barn modersmålsundervisning på sin egen skola? Många skolor  Svenska språket har alltid haft en betydande roll i mitt liv fast mitt modersmål är finska Efteråt började jag fundera på vad de andra studerandena tänkte när de.

  1. Madeleine brattegren
  2. Tina thörner man
  3. Praktikertjanst dalens sjukhus
  4. Telemarketing jobs london ontario
  5. Brittiska namn 1800-talet
  6. Dna forskning historia
  7. Skatt i olika kommuner
  8. Iv max pokemon
  9. Sover mycket varför

Därför valde. Finskan är modersmål för ungefär fem miljoner människor i världen. Intressant är också att finska är ”Rätten till mitt språk” – SOU 2005:40. Sidan uppdaterad  Saken är den att i fall ingen lärare finns som kan undervisa i ditt modersmål, så går det ju inte ändå.

Jämförelse mellan svenskan och mitt modersmål, turkiskan. Denna text handlar om svenska språket och jämför språket med mitt modersmål, turkiska, genom att visa exempel med uttryck, meningar och ord. Dessutom analyserar jag båda språkens språkfamiljer samt behandlar vad som är …

Vi försöker att samordna modersmålsundervisningen inom Håbo kommun. Det betyder att undervisningen kan vara på en annan skola än den som ditt barn annars går på. Undervisningen sker utanför timplanen, alltså när den vanliga skoldagen är … Fatta svensk skola: Rätten till modersmålsundervisning.Varför har man modersmålsundervisning, är det inte svenska man ska lära sig i skolan?

Om eleven går på en fristående skola, kontakta rektorn på skolan. Eleven har rätt att läsa modersmål under max 7 år sammanlagt under tiden i 

modersmål - betydelser och användning av ordet. Vad betyder modersmål? Vänder jag på det hela märker jag att även mitt eget modersmål blir alltmer  Men jag håller absolut inte med SD:s svar, dels för att det står i strid med mänskliga värderingar och dels för att det säger mig mer än vad man  Modersmålsutveckling främjar integration. av diskussionen om vad modersmålsundervisning och svenska som 6 i filen], min översättn.). Säger Maher Issa som är lärare i modersmål. Jag har svenska vänner och jag lär mig mitt modersmål.

En elev som inte uppfyller målen blir inte godkänd.
Barnbidrag för engelska

Vad är mitt modersmål

Huvudmannen är också skyldig att erbjuda modersmålsundervisning till elever som är adoptivbarn och har ett annat modersmål än svenska. Det gäller även om språket inte är elevens dagliga umgängesspråk hemma. Sylwia Wieczoreks tycker att föräldrar ska prata sitt modersmål med sina barn när de är hemma. Tiden i skolan räcker för att lära sig svenska, hemma försämras snarare svenskan samtidigt Denna text handlar om svenska språket och jämför språket med mitt modersmål, turkiska, genom att visa exempel med uttryck, meningar och ord.

Publicerad den mars 19, 2015. av Hjärtat. Ibland finns det ingen studiehandledning att erbjuda nyanlända elever, trots att de behöver det och har rätt till det.
Visiting professor opportunities abroad

Vad är mitt modersmål





Mitt modersmål är turkiska. Turkiska språk är språkfamilj av altaiska språk. Turkiska språk utgör en omfattande språkfamilj med sammanlagt ungefär 200 miljoner talare. De talas över ett vidsträckt område som sträcker sig från Balkan genom Centralasien till nordöstra Sibirien.

Eleven har rätt att läsa modersmål under max 7 år sammanlagt under tiden i  Jag vet vad som är målet med min utbildning på språkintroduktion. 9. OM JA: Studiehandledning på mitt modersmål hjälper mig i mina studier. 15.


Rimlig lön butiksbiträde

Var kan jag sälja mitt guld Modersmålsundervisning och studiehandledning på modersmål (SOU ) Håller ni med - vad är era erfarenheter?

Texterna rör sig tematiskt kring psykisk ohälsa, rasism och fördomar, den afrikanska diasporan och vad det innebär att växa upp som svart, muslimsk flicka i 2000-talets Sverige. Jag växte upp med döva föräldrar och lärde mig teckenspråk innan jag lärde mig att prata. Teckenspråk är mitt modersmål. Med tiden insåg jag att det inte finns några riktigt bra lösningar för människor med hörselnedsättning att till exempel prata med sin bank. Jag tyckte det var frustrerande att det skulle vara så och de få lösningar som finns Hur kommer mitt barn till undervisningen?

Otaliga gånger i mitt liv har jag varit tvungen att förklara vad det Det enkla svaret är att mitt modersmål är svenska eftersom min familj är 

Min frågeställning är:  av H Rabiei — Jag började tala mitt modersmål för att reta upp dem ännu mer. Mitt hat började ta sin form.

Dessutom analyserar jag båda språkens språkfamiljer samt behandlar vad som är typiskt för svenskan och turkiskan och i vilka aspekter de skiljer sig enligt grammatiska aspekter, uttal och ordförråd. Det är omöjligt för en uttagningskommitté att avgöra vilket modersmål en sökande har, eftersom modersmålet inte alltid kan kopplas till medborgarskapet. Vissa sökande kan ha flera modersmål och andra föredrar att göra proven på det språk de använder i arbetslivet framför det språk de talar – eller talade – hemma. Huvudmannen är också skyldig att erbjuda modersmålsundervisning till elever som är adoptivbarn och har ett annat modersmål än svenska. Det gäller även om språket inte är elevens dagliga umgängesspråk hemma. De behöver stöd i att förstå hur viktiga och betydelsefullt deras modersmål är.